Inleiding

Gemeente Barneveld  verkeersslachtoffers

Uit gepubliceerde cijfers van ROVG “De Gelderse Verkeersonveiligheid 2008” blijkt dat op de gemeentelijke wegen de meeste slachtoffers vallen!

 

 

Grafiek 4: geregistreerde doden en zieknhuisopname in Gelderland naar wegbeheerder (Bron: ROVG)

 

Uit hetzelfde onderzoek van ROVG blijkt dat verder dat Gemeente Barneveld in de top10 van de slachtoffers per 1000 inwoners de 2-de plaats inneemt. De regio van VVN Barneveld.

 

Konklusies

Als we naar de verkeersveiligheidscijfers kijken, dan gaat het behoorlijk goed in Nederland: het aantal verkeersdoden vertoont al jaren een dalende trend. De ontwikkeling in het aantal ziekenhuisgewonden is ten dele ook positief. De voortvarende aanpak van de verkeersveiligheid in de afgelopen decennia, heeft zijn vruchten afgeworpen. Het verkeersveiligheidsprobleem is daarmee in meerdere opzichten steeds meer van de kaart aan het verdwijnen.

 

In de laatste decennia zien we een 'verdunning' van het aantal verkeersongevallen en -slachtoffers. Zeker naarmate op een kleiner gebied wordt gefocust, zijn er over de jaren heen steeds minder (ernstige) ongevallen. Dit op zich verheugende feit leidt wel tot het probleem dat het met name voor kleinere regio's (laat staan gemeenten) steeds lastiger is om te bepalen waar ze hun budgetten op moeten inzetten als het aankomt op prioriteren van aandachtslocaties en maatregelen op basis van een verkeersongevallenanalyse.

Met deze ontwikkeling, die zich steeds duidelijker gaat aftekenen, moeten we ons afvragen waarop verkeersveiligheid ook in de toekomst het beste te sturen en in te zetten is.

Is een gemeente waarin al jaren geen verkeersdode meer is gevallen, klaar?

 

Of moet de gemeente bij een niet-optimaal ingericht verkeerssysteem blijven werken aan een optimale inrichting en niet wachten tot er iets gebeurt? Maar hoe is dan vast te stellen of het ergens toch nog steeds potentieel onveilig is of dat bepaalde groepen zich potentieel onveilig gedragen? Een relevante vraag hierbij is of beleidsmakers aan de politiek kunnen verantwoorden dat zij maatregelen nemen op locaties waar (nog) geen ongevallen gebeurd zijn.

 

Bronvermelding

Zie de rechterstrook van deze pagina verder:

Bij het SWOV zijn de cijfers vanaf 1976 t/m 2003 op tevragen (zij vullen van hun database is gestopt en laten dat over aan het CBS, waar hun database gegevens vanaf 1996 op te vragen zijn.

Willen we de verkeersslachtoffers naar vervoerswijze zijn deze eveneens bij CBS op tevragen met de deze link.

 

Investeren in veiligheid loont

In 2008 kwamen 750 mensen om in het Nederlandse verkeer. Dit is een afname van maar liefst 5% ten opzichte van 2007, toen het verkeer 791 dodelijke slachtoffers eiste. Daarmee is al in 2008 exact voldaan aan het gemeenschappelijke streven van maximaal 750 verkeersdoden in 2010.

 

Nederland staat al jaren aan de top van de meest verkeersveilige landen ter wereld. Het gezamenlijke streven is om het aantal verkeersdoden verder terug te dringen: naar maximaal 750 verkeersdoden in 2010 en maximaal 500 verkeersdoden in 2020. De handhaving van de verkeersregels is een belangrijk onderdeel van het verkeersveiligheidsbeleid.

Voor meer info verwijzen wij u naar Centraal Bureau van Statistiek (www.cbs.nl) en het Openbaar Ministerie.

 

Mens de zwakste schakel

 

Het belang van de menselijke factor in het verkeerssysteem blijkt uit de bijdrage van elk van de

onderdelen van dat systeem in het falen van dat systeem - in het ontstaan van ongevallen:

voertuig: <10%

omgeving: 30%

mens: 95%

Dat het totaal van deze percentages meer dan 100 is wordt veroorzaakt doordat ongevallen vaak ontstaan door een samenloop van omstandigheden/oorzaken: het regende, de banden waren niet zo best meer, en de bestuurder had gedronken. Maar de percentages geven wel aan hoe belangrijk de menselijke factor is in de verkeersveiligheid.

 

(Bron: ROVG)