Elke vrachtauto heeft een aantal dode hoeken. Ze beperken het zicht van de chauffeur. Daardoor ontstaan ongevallen, vaak met ernstige afloop. Het gebruik van extra zichtveldsystemen, zoals de dodehoekspiegel en camera’s, verkleint het risico.

Ieder jaar overlijden in ons land gemiddeld tien tot vijftien mensen door een ongeval in de dode hoek van vrachtauto’s.

 

Sinds 1 januari 2003 is de dodehoekspiegel verplicht voor elke vrachtauto met een Nederlands kenteken. Hiermee loopt Nederland binnen de Europese Unie voorop. In 2007 is binnen de Europese Unie (EU) besloten om alle Europese vrachtauto's vanaf 2011 uit te rusten met extra zichtveldvoorzieningen.

 

Ondanks de inspanningen van onder andere de overheid blijft aandacht voor de dodehoek essentieel. Uit onderstaande grafiek blijkt dat er jaarlijks nog altijd slachtoffers vallen.

Afbeelding 1.

Cijfers dodehoekongevallen: Bron Ministerie van Verkeer en Waterstaat | 17-08-2009

 

Hoe groot is het probleem?

In de periode 2005-2011 vielen er jaarlijks gemiddeld tien doden als gevolg van een ongeval waarbij

de vrachtauto rechts af wilde slaan en de fietser rechtdoor wilde rijden, het typische dodehoekongeval.

De ontwikkeling van het aantal dodehoekongevallen van 2005 tot 2011 is te zien in Afbeelding 2. Te

zien is dat vanaf 2007 het aantal dodelijke slachtoffers onder de tien blijft.

 

Afbeelding 2.

Bron: Dienst Verkeer en Scheepvaart, Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

 

Een ongeval heeft ernstiger gevolgen voor een fietser wanneer de tegenpartij een vrachtauto is dan

wanneer de fietser met een andere tegenpartij botst. Van de ernstige ongevallen (met ten minste één

dode of ernstig gewonde) tussen een vrachtauto en een fietser heeft 36% een dodelijke afloop; tussen

een personenauto en een fietser is diIn november 2008 heeft de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) een diepgaand onderzoek afgerond naar de factoren die een rol spelen bij dodehoekongevallen. Dit onderzoek en bijlagen kunt u vinden op de site van de SWOV.

 

Mede naar aanleiding van dit onderzoek heeft Ministerie van Verkeer en Waterstaat eind 2008 de Tweede Kamer geïnformeerd over de maatregelen die het ministerie de komende jaren wil nemen. Enkele speerpunten hieruit zijn:

 

     * Infrastructurele maatregelen op kruispunten.

     * Alle doelgroepen blijven informeren over de gevaren van de dodehoek en mogelijkheden om uit de                 dodehoek te blijven.

     *  Onderzoek naar de mogelijke rol van detectiesystemen bij het detecteren van fietsers in de dodehoek.

     *  De oprichting van een Nationaal Platform dodehoekonderzoeken.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Boven:

Film Alles over de dode hoek en wat je kan doen om er uit te blijven.

 

Downloads:

 

1. Veilig Verkeer Nederland: Dossier “Dodehoek ongevallen”: http://www.veiligverkeernederland.nl/dossier_dodehoekongevallen

2. Zie factsheet van het SWOV : http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Dodehoekongevallen.pdf 

3. Ministerie van Infrastructuur en Milieu “Tips voor fietsers om uit de dode hoek te blijven”: www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/brochures/2013/01/15/tips-voor-fietsers-om-uit-dodehoek-te-blijven/tipsdodehoek.pdf

4. SWOV “Bijlagen bij het rapport 'De toedracht van dodehoekongevallen en maatregelen voor de korte en lange termijn' http://www.swov.nl/rapport/R-2008-11B.pdf

5. Kerncijfers Verkeersveiligheid 2010: http://www.veiligverkeernederland.nl/system/files/kerncijfers-verkeersveiligheid-uitgave-2010.pdf

6. SWOV: Monitor verkeersveiligheid 2012: http://www.swov.nl/rapport/r-2012-20.pdf

 Link met betrekking tot dode hoek:

 Veilig op Weg! www.veilg-op-weg.nl  - Een initiatief van TLN (Transport Logistiek Nederland en VVN) - Voorlichting op de basisschool over de dode hoek