Voor de verbetering van de verkeersveiligheid in de schoolomgeving is een aanpak in vier fasen aan te bevelen. Per fase zijn een aantal aandachtspunten geformuleerd. Belangrijk is om in elke fase van het proces te communiceren naar de achterban van alle betrokken partijen. Dit kan bijvoorbeeld via een bredere verspreiding van de reguliere nieuwsbrief van school.

 

Aanpak in vier fasen:

 

  1. onderzoek bestaande situatie

  2. opstellen actieplan

  3. afspraken uitvoering actieplan

  4. evalueren en actualiseren actieplan

 

Fase 1: onderzoek bestaande situatie

   * breng vertegenwoordigers van belanghebbende partijen bij elkaar (gemeente, school, (verkeers)ouders, leerlingen, buurtbewoners, bedrijven, politie)

   * analyseer verkeersveiligheidsproblemen in de directe schoolomgeving (bijv. in- en uitgangen school en schoolplein,  fietsenstalling, parkeergelegenheid)

   * analyseer verkeersveiligheidsproblemen op de school-thuisroutes

   * maak als resultaat van de analyses een overzicht van de problemen (knelpunten) én achterliggende oorzaken

   * maak in het overzicht van problemen/oorzaken onderscheid naar gedrag (leerlingen, ouders, overige verkeersdeelnemers) en infrastructuur

   * informeer de achterban van de betrokken partijen over de uitkomsten van het onderzoek naar de bestaande situatie

Fase 2: opstellen actieplan

   * formuleer één of meer doelen van het actieplan  

    * zoek naar maatregelen/acties die een oplossing vormen voor de geconstateerde problemen/oorzaken

   * beschrijf de maatregelen/acties en maak een overzicht wie, wat, wanneer gaat doen

   * neem in het actieplan tevens een begroting op van de kosten van de geplande maatregelen/acties

   * probeer niet te snel te denken in grootschalige maatregelen. Ter indicatie een verhoogd kruispuntplateau kost al gauw € 10.000,- a € 20.000,-. Een aanzienlijk bedrag. Kleinschalige maatregelen kunnen vaak ook eenzelfde effect hebben.

 

Fase 3: afspraken uitvoering actieplan

   * maak met alle betrokken partijen concrete afspraken over de uitvoering van het actieplan

   * organiseer een officieel ‘startmoment’ wanneer de eerste actie of maatregel van start gaat

   * laat het start’schot’ verrichten door bijv. een gemeentebestuurder (bijv een wethouder verkeer of onderwijs) of een bekende Nederlander/Gelderlander en maak er een feestelijk gebeuren van

   * nodig voor het startmoment de lokale/regionale pers uit

 

Fase 4: evalueren en actualiseren actieplan

   * maak vóór de start van de uitvoering van het actieplan al afspraken met alle partijen om de jaarlijks voortgang van het actieplan te bespreken/evalueren

   * stel op basis van de jaarlijkse evaluatie het actieplan zonodig bij .

 

Veilige schoolomgeving: Procesbegeleiding vanuit VVN

 

Veilig Verkeer Nederland, regio Oost, kan ondersteuning aanbieden bij het verbeteren van de schoolomgeving en school-thuisroutes door middel van het onderstaande proces. De begeleiding vanuit Veilig Verkeer Nederland is bij elk proces maatwerk.

 

  1. Veilig Verkeer Nederland voert een intake-gesprek met de initiatiefnemer om te beoordelen of onderstaand proces passend is.

  2. De initiatiefnemer formeert in overleg met Veilig Verkeer Nederland een werkgroep, bestaande uit ouders, gemeente, schoolteam, politie, buurtbewoners en andere betrokkenen.

  3. De werkgroep zet een enquête uit onder ouders. Ouders vullen een enquête in over de vervoerswijze van hun kinderen, de ervaren knelpunten in de schoolomgeving en de knelpunten op de school-thuisroute. Ook kinderen kunnen hierover bevraagd worden. Daarnaast geven ouders reacties op een aantal stellingen.

  4. Veilig Verkeer Nederland voert een knelpuntenonderzoek uit in de schoolomgeving door middel van een onderzoek naar de infrastructuur en gedrag.

  5. Veilig Verkeer Nederland stelt van de bevindingen uit de enquête en het knelpuntenonderzoek een rapportage op die conclusies bevat ten aanzien van de problemen en onderliggende oorzaken. Tevens staan in de rapportage aanbevelingen voor het treffen van passende maatregelen op het gebied van infrastructuur, gedrag en handhaving.

  6. Veilig Verkeer Nederland bespreekt de rapportage met de werkgroep en presenteert deze op een ouderavond.

 

  1. De werkgroep stelt zelf een actieplan op met ondersteuning van Veilig Verkeer Nederland.

  2. De werkgroep maakt concrete afspraken over de uitvoering van het actieplan en de evaluatie daarvan.

  3. Veilig Verkeer Nederland houdt contact over de uitvoering van het actieplan en de evaluatie.

 

Het invoeren van een goede verkeersmethode alleen is niet genoeg. Het Verkeerseducatieloket wil óók een veilige schoolomgeving en veilige schoolroutes. Dus geen parkeerchaos meer bij school of hectische verkeerssituaties waarin kinderen ondersneeuwen.

 

Hoe u dat doet? Breng alle partijen bij elkaar die betrokken zijn bij de schoolomgeving en ga sámen werken aan de verkeersveiligheid van die schoolomgeving. Betrokken partijen zijn uiteraard de school en de gemeente/wegbeheerder, maar bijvoorbeeld ook leerlingen, (verkeers)ouders, politie en bewoners of bedrijven in de buurt van de school.

 

Met elkaar kunt u goed inventariseren wat de problemen/knelpunten zijn, welke oplossingen mogelijk zijn en daarvoor een actieplan opstellen (4 fasen aanpak). Oplossingen kunnen gaan over educatie/voorlichting, maar ook over infrastructuur of bijvoorbeeld handhaving.

 

Als u behoefte hebt aan een helpende hand kunt u een beroep doen op de procesbegeleiding door Veilig Verkeer Nederland (VVN). U kunt daarvoor contact opnemen met VVN Regionaal steunpunt Oost (0575- 51 01 44)

 

Wilt u meer informatie over mogelijke projecten of producten voor schoolomgeving en/of schoolroutes, raadpleeg dan het overzicht met verwijzingen naar sites en producten.

 

U kunt bij vragen over dit onderwerp ook contact met ons opnemen.  

 

Veilige Schoolomgeving: Overzicht producten

 

Voor meer informatie: Verkeerseducatieloket of ROVG of VVN Landelijk in Amersfoort of kijk ook even op